tisdag 25 augusti 2009

Skolan

Första skolveckan kom och gick utan att direkt göra något större väsen av sig, och nu när vi är i andra så tror jag att jag drunknar. Jag förstår om lärarna måste börja några dagar tidigare än sina elever då de har fullt upp att kopiera papper som ska hem som information till oss föräldrar. Det är papper om hur skolåret ser ut med lediga dagar och skolstarter efter lov, försäkringsbrev, information om Svininfluensa, informationsbrev från respektive lärare, ofullständiga scheman som man inte begriper sig på, men vill man så kopierar de även det individuella schemat så att man kan se mer exakt varje ämne och klockslag, papper som ska fyllas i av oss föräldrar med telefonnummer och annat viktigt som skolan behöver, information om fotografering, information om cykeldag, gympaschema, och slutligen matsedeln - tror att jag har fått med allt nu. Som grädde på moset börjar även läxorna att trilla in och även här vill jag i alla fall vara informerad. Tur att jag inte jobbar heltid - hur fasen skulle jag hinna med nu så här i början. Några skulle nog säga att; det är ju barnen som ska hålla koll, inte du. Men jag är inte som andra - jag är speciell:) Man kan inte ta igen förlorade skolår, och det är dessutom så onödigt att det skiter sig bara för att jag som förälder inte orkade engagera mig och ge en extra knuff. Sedan kanske det skiter sig i alla fall, men då har jag gjort vad jag har kunnat. Jo så ska ju Elias som går i 5B ha med sig fika tisdagar och torsdagar. Det är något som jag inte förstår, fika?? Bara i med socker så åker ögonen ner framåt eftermiddagen och ingen orkar lyssna längre i klassrummet. Elias köpte sig en ny fin "fika bunke" på Stadium i helgen. Han fick med sig ostrullar med smör och en av hans favoriter - Tysk "Alte Wurst" en sorts salami kanske man kan beskriva det som. Han var helnöjd och fick bjuda sina klasskamrater på den idag. På torsdag måste jag ha med mig mer korv mamma, den går åt som hundan bland kompisarna.

2 kommentarer:

  1. Ja, du schema brukar inte vara det lättaste att förstå oftast brukar grabbarna fatta dem bättre. Visst behöver man stötta dem i pluggandet. Jag har en som alltid skött sina studier exemlariskt. Har aldrig behövt jaga där men de andra två har haft (och har) det jobbigare så där får man stötta en hel del. Men jag måste säga att det blivit mycket mindre lappar sen de började gymnasiet.

    Det där med salami och grejor lät mycket sundare än fika.

    Kram Eva-Lena

    SvaraRadera
  2. Då längtar jag till Gymnasietiden:) Men å andra sidan blir det väl svårare att hjälpa till med läxor då jag kanske inte hänger med lika bra......kunskapsmässigt:)

    SvaraRadera

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...