torsdag 22 oktober 2009

Att koka ägg.

Om man kan steka ägg i alla olika varianter, klarar man då av att koka ägg också?

Detta är en liten berättelse om hur två killar kokar ägg en kväll, som vi senare ska ha till kvällsmat.
Eftersom jag och Patrik skulle åka och handla lite snabbt så ropar jag ner till gänget en trappa ner:
- Har satt på vatten i vattenkokaren, och äggen är "pickade". Koka dem i minst 10, gärna 12 minuter.       
- Ok, fixar vi, hörs det nerifrån.


Eftersom de har lyckats att steka ägg i alla möjliga varianter som finns, så borde ju själva kokningen inte vara något problem, eller?

Jodå äggen är kokta när vi kommer hem och vi dukar bordet. Erik knäcker ett ägg mot tallrikskanten och ägget får helt plötsligt ett nytt, eget liv. Det rinner liksom genom hans hand och äggvitan är nästan lika lös som innan koket.

- Hur läge har ni kokat dessa, blir ju genast frågan?
-12 minuter.
-Omöjligt. De är ju inte ens kokta i 3 minuter. Hade ni inte tid att stå här i 12 minuter för att ni skulle spela dataspel eller?
- Ni fattar ju trögt. Vi kokade i 12 minuter, men ni lyssnar ju inte. Ja båda är helt överrens om att de har gjort rätt och att vi andra två är helt dumma i huvudet.

Nu börjar jag bli riktigt uppretad eftersom det inte finns en chans i världen att dessa ägg är kokta.
- Ok säger jag. Då gör vi om hela skiten och ni kokar äggen så kollar jag hur ni gör.

Elias pickar hål i äggen, häller i vattnet från vattenkokaren i kastrullen, och där står tiden helt plötsligt stilla.
Jag kollar på killarna och de kollar på mig. Patrik kollar också på killarna och sedan på mig. Ja ni kan säkert se oss stå där och glo på varandra.

Då kommer det magiska ögonblicket då jag sätter på spisplattan. Elias får den där blicken i ögonen som man bara kan uppfatta i mindre än en sekund och sedan fattar man att något inte är som det ska.

- Vad gjorde du nu, säger Elias?
- Jag satte på spisplattan, det gjorde väl ni med när ni kokade nyss, eller?
- Alltså, säger Elias, jag var förste tidtagare, så jag antar att Erik satte på plattan.
- Jag?? säger Erik. Jag skulle lägga ner äggen i kastrullen.
Tystnaden i köket i just denna sekund är magisk. Sedan exploderar det bara och vi diskuterar, gapar och skrattar om vartannat.

De glömmer aldrig mer hur man kokar ägg.

5 kommentarer:

  1. Haha, den var go. Sitter här och småfnissar. Ur minnet boppar det upp ett äggakokande när min mellangrabb var si så där 10 år. Han var hemma från skolan och ringde mig på jobbet och frågade hur man kokar ägg för han var sugen. Jag sa åt honom att lägga ner äggen i en kastrull med vatten och vrida upp plattan till 6:an. När det började koka skulle han vrida ner till 4:an och ställa äggklockan på 5 min. Efter en kvart ringde han och sa att ägget rann ut över hela bordet!! Vi gick igenom hur han gjort och hälften av det jag sagt glömde han bort. Han kom ihåg början, att lägga dem i vatten och slutet, att ställa äggaklockan. De äggen hade legat i kallvatten i fem minuter ;o)

    Hoppas det blev kokta ägg till slut / Kram Eva-Lena

    SvaraRadera
  2. Då blev ju vår lite mer kokta än din sons kan man säga. Våra låg ju åtminstone i kokt vatten i 12 minuter. Så det kan gå!

    SvaraRadera
  3. Haha det påminner mig en gång i det lilla köket i Hultanäs när jag skulle koka spagetti. Hur mycket jag rörde i kastrullen så blev de aldrig mjuka. De bara klibbade ihop till en stor massa.

    SvaraRadera
  4. Haha... Här blev det högläsning för gubben! Den var ju för gooo - jag kan riktigt se dig framför mig innan ni gör andra försöket!
    Tack den förlängde verkligen livet. Å jag ska läsa den högt för pojkarna oxå när det kommer hem...
    / Cicci

    SvaraRadera
  5. Roligt om man kan glädja andra genom att berätta våra historier:)
    Varna killarna så att de inte råkar göra samma misstag. Spisar kan vara förädiska.....

    SvaraRadera

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...