måndag 8 mars 2010

Lax med kall sås enligt LCHF

Jodå, jag finns här, men tiden och jag har varit lite osams sista tiden. Hur mycken jag än vill ibland så är det svårt att sätta sig vid datorn och veta att jag måste dammsuga, laga mat, pyssla med tvätten, förhöra läxor, tova ut päls, damma, gå med vovven, m.m. så därför blir det så här ibland att jag inte hinner sitta någon längre tid framför datorn. Men nu så!


Idag blir det ett recept på en halv lax med skinn i ugn. Ibland har man ju turen att "fynda" en och annan lax som är god att äta. Dessutom är det enkelt och går fort att laga.

Ugnen på 200 grader.
Klicka ut lite smör på plåten.
Lägg laxen (ca 1kg) med skinnsidan upp och alltså den skinnfria sidan ner i plåten eller i ugnsformen. Krydda på båda sidor med salt och peppar eller annan god krydda som du föredrar.
Ca 25 minuter i ugnen längst ner.

Under tiden förbereder man den kalla såsen.
Vispa 1 dl vispgrädde, vispa även 1 dl Creme Fraiche , blanda sedan ihop detta med 2 dl majonäs. Tillsätt rejält med dill och smaksätt med salt och peppar.
Ganska enkel och god sås till fisk.

3 kommentarer:

  1. Ja, tiden räcker inte alltid till ;)

    Men du det där lät ju döläckert, fast jag tar nog och kokar lite potäter till. Jag älskar kalla såser till fisk!!

    Ha det gott / Kram syrran :)

    SvaraRadera
  2. åå så gott det lät .. blir till att göra detta till den här veckans fiskrätt ...

    SvaraRadera
  3. Visst är det gott med ugnsstekt lax. Och såsen till låter riktigt fin :)

    SvaraRadera

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...