fredag 24 september 2010

En smak av rött


Fredag, och helgen ligger framför mina
fötter villket gör att jag
börjar fundera på om
jag har något gott
vin till maten hemma i matkällaren.

Tog med två favoriter hem från Bolaget,
Montepulciano och Masi, säkra kort.
En jobbarkompis som 
jag stötte på under mitt
handlade,  rekomenderade
ett Spanskt vin som jag
också köpte med hem.
Spanska viner
känner vi inte till alls här
i vårt hus, men vi har sagt
att nu är tiden inne att
lära sig lite om Spanien.

Men provsmaka får jag göra själv fram till
20.00.
Varför?
Jo Patrik har ju så lägligt tagit
brandvakten åt en kompis.
Synd om honom, Patrik alltså!


Ikväll blev det Montepulciano Dábruzzo.
Ett medelfylligt, mjukt och fruktigt
vin med karaktär av mörka bär, örter och tobak.
Tobak?
Passar till smakrika kötträtter av fläsk, fågel, nöt och
vilt, samt till lagrade hårdostar.

Vi serverar ikväll grillade karrebitar,
sallad med fetaost, rödlök och oliver.

Trevlig helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...