söndag 21 november 2010

Ägg och bacon muffins

Till förra veckans LCHF-träff, bakade jag
ägg och bacon muffins för första gången......faktiskt!

Ägg och bacon muffins - 12st
  • 10 ägg
  • 1 dl vispgrädde
  • 2 dl riven ost (jag tog lite till, som vanligt)
  • 2 pkt bacon
  • peppar
  • 1 tsk bakpulver

    Blanda ägg, grädde och ost. Klipp baconet i små bitar och stek. Blanda baconen med äggröran, peppra. Häll sedan smeten i muffinsformar, jag använde en teflonform och
     rekommenderar att man har pappersformar
     i så slipper man att smeten fastnar eller
    rinner iväg i pappersformarna. In i ugnen i ca 175 grader i 20 minuter.
    Jag höjde till 200 grader de sista minuterna för att få lite
    mer färg på muffinsen , men det kan ju vara individuellt
    beroende på hur varje ugn fungerar.
    Personligen gillar jag muffinsen när de är kalla
    och då går det bra att dela dem
    i skivor och bre på smör och lägga
    på en ostskiva så blir det extra allt, så att säga.
    Men givetvis är de goda som de är!
Lätt att ha med sig på resan med lite kaffe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...