torsdag 10 mars 2011

Smörgåstårta

Jodå, det är sant, man kan äta SMÖRGÅSTÅRTA, även om man
äter LCHF. Ha, nästan för bra för att vara sant, eller
vad säger du!?

Provade att göra en ganska rejäl tårta och jag kan säga att den var
väldigt god och mättande. Kanske kunde jag ha dekorerat lite
finare, men glädjen över att bara ha fått ihop en tårta gjorde
att jag blev så ivrig på att få smaka.

-Elias 13 år, den är t.o.m. godare än den vi gjorde förr. DET, om inget annat
är högsta betyg!


Botten:

6st ägg
1/2 tsk salt
1 msk fiberhusk
200gr naturell philadelphiaost
1/2 tsk bakpulver
6 msk krossade linfrön

Dela gulor från vitor och vispa vitorna med en gnutta salt tills de är
riktigt styva. Kan du vända bunken upp och ner utan att du får
vitan på foten, då är du klar:)

Vispa sedan gulan i en annan bunke länge och väl, tills den är riktigt krämig.

Tillsätt philadelphiaost, fiberhusk och salt i gulorna och vispa slätt.
Tillsätt sedan linfrö och bakpulver i ägg/ostsmeten.

Vänd nu försiktigt ner vitan i ägg/ostsmeten med en slickepott.

Låt smeten vila ca 10 minuter så att fiberhusken får svälla.

Bred ut på bakplåt och in i ugnen ca 200 grader i ca 20-30 minuter.
Botten är klar när den har en gyllenbrun färg och konsistensen är som ett
bröd, ja du vet vad jag menar....hoppas jag! Bättre lite
mer åt det hårda hållet än att det blir labbigt.

Vill du göra en liten tårta delar du nu brödet i 4 lika delar, detta
blir dina lager. Så själva minitårtan blir 1/4 plåt stor.

Vill du göra en större smörgåstårta bakar du två bottnar och
delar dessa på mitten en gång. Du får även här 4 bottnar att jobba med!
Jag har gjort den stora och det är också den som syns på fotot.

När det gäller fyllning får du själv avgöra hur mycket du vill ha av allt
mellan dina lager. Jag anger här på ett ungefär vad jag använde
till den stora tårtan.

Fyllning 1:

8 kokta ägg
Smör/Bregott (bredde ut det på brödet)
salt och peppar

Fyllning 2:

3 dl créme fraiche
1,5 dl majonnäs
3 dl finhackade räkor
dill, salt, peppar

Fyllning 3:

2 dl majonnäs
3 dl hackad rökt skinka
gräslök

Att bre runt smörgåstårtan:
200gr philadelphiaost
2dl creme fraiche
2dl majonnäs

Förslag på garnering:

ägg
räkor
lufttorkad skinka
salami
lax
majonnäs
gurka, körsbärstomater, sallad, oliver
psysalisfrukt, fet ost, citron, persilja, ja allt som du
själv tycker om och vill ha på din smörgåstårta.

Allra, allra godast dagen efter, då den har fått stå och
dra till sig!

3 kommentarer:

  1. Wow! Satt precis och letade recept till helgen och detta bara måste jag prova!
    Ha det gött!
    Ann

    SvaraRadera
  2. Denna ska jag garanterat prova!
    Många fina bilder du har på din sida!

    SvaraRadera
  3. Den här ska jag göra i midsommar! :-) hoppas allt är bra och hoppas du och hela familjen får en underbar midsommar! Kramar Anja

    SvaraRadera

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...