måndag 12 september 2011

Frallor till frukost

Kan man tänka sig att jag har ätit frallor till söndagsfrukosten!
Beställde mig lite varor hos Lchf-butiken, där jag
likaså hittade receptet på frukostbullarna.
De här är supergoda och risken finns att man överäter.
Jag frös snabbt in övriga till kommande helger. Övriga i familjen
tyckte faktiskt att "mina" frallor var godare än deras.


Lätta att baka är de också de goda rackarna.
Receptet är hämtat direkt från Lchf-butiken

4dl Bakerix
4st stora ägg
1/2 dL Pumpafrön (jag tog sesamfrö)

Vispa äggen riktigt pösiga i ca 3 minuter med en elvisp. Byt till degkrokar på vispen och vispa i 4dl Bakerix. Smeten skall bli ganska lös som en gröt. Klicka sedan ut 8 st bullar på ett bakplåtspapper, platta till och jämna ytan med baksidan av en matsked som du har doppat i kallt vatten (eller använd blöta händer!). Strö på pumpafrön, tryck till lätt med handen så fröna fastnar. Bullarna kommer att jäsa till sin dubbla storlek, ju pösigare du vispade äggen, desto fluffigare bullar.

Grädda nederst i ugnen på 175 grader i ca 17 minuter.

Variera dina frukostbullar genom att byta ut pumpafrön mot sesamfrö, linfrö, ost eller strö på lite örtkryddor. För ännu mer variation kan du tillsätta brödkrydda i mjölet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...