söndag 15 januari 2012

En nöt, flera nötter.

Jodå, det finns olika sorters nötter här i livet och mer säger jag inte om det!
Men det jag ville komma till är att traditioner är ganska härliga och
personliga, eller hur!? Varje år till jul så ska det bara finnas nötter på bordet,
hos oss i alla fall.
I julas tänkte jag hoppa dessa nötter, men då sa Patrik ifrån.
Han ville ha nötter till jul. Det roliga är att han inte alls
är förtjust i just hasselnötter,
men vi handlade nötter, och de här blev kvar efter julen. Så vi äter några om dagen, och lagom till våren så borde de vara slut.

 

Nyttig är den lille rackaren också, OM man tar just några
då och då vill säga. Jag skulle lätt kunna äta upp alla
under någon dag eller två, men se det borde jag inte göra:)

 
Per 100 g hasselnötter (Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1)
  • Energi: 644,2 kcal/2695,3 kJ
  • Vatten: 5,4 g
  • Protein: 13 g
  • Fett: 62,6 g varav mättat: 4,49 g, enkelomättat: 48,8 g, fleromättat: 6,52 g, kolesterol: 0 mg
  • Kolhydrater: 9,3 g, varav sockerarter: 3,4 g
  • Fibrer: 6 g
  • Vattenlösliga vitaminer: C: 1 mg, folat: 72 μg, niacin: 1,1 mg, B2: 0,11 mg, B1: 0,5 mg, B6: 0,61 mg
  • Fettlösliga vitaminer: karoten (A-vitamin): 42 μg, alfa-tokoferol (E-vitamin): 21 mg
  • Mineraler: fosfor: 310 mg, järn: 3,6 mg, kalcium: 188 mg, kalium: 445 mg, magnesium: 160 mg, natrium: 3 mg, selen: 3 μg, zink: 2 mg

2 kommentarer:

  1. Vilken häftig bild!:) Hur får man till sådana bilder både i färg och svartvitt?
    Kramar:)

    SvaraRadera
  2. Jag fixar mina foton i Photoshop CS. Först lägger jag ett svartvitt filter och sedan suddar jag liksom fram orginalet. Jag älskar att leka lite i Photoshop:)

    SvaraRadera

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...