lördag 7 januari 2012

Ostkaka

Enkel ostkaka
500 g keso
4 ägg
1–1,5 dl mandelmjöl
2 dl grädde
1 msk pofiber
0,5–1 msk sötning, jag använde sötrix
ett par droppar bittermandelarom
smör till formen


Sätt ugnen på 200°.
Smörj en eldfast form.

Jag sköljer min keso i en sil 1-2 gånger för att bli av med saltsmaken.
Prova dig fram vad du tycker blir bäst för dig.
Blanda alla ingredienser i en skål och kör slätt med mixerstav.
Häll smeten i formen och grädda tills den fått fin färg och stannat, det tar cirka 40 minuter, lite beroende på vilken form du använder.

Ställ den färdiga ostkakan att svalna och servera ljummen med vispad grädde och bär.

Man behöver inte mycket ostkakaka för att vara nöjd, en liten portion
räcker gott och väl.

Jordgubbssylt

Jag köpte en påse frysta jordgubbar i affären, 300gr.
Låt jordgubbarna tina, lägg dem i en kastrull och tillsätt en liten skvätt
vatten, saft av ca ½ citron och kanske 1 msk sötrix, och
ca 1 tsk vaniljfrön.
Låt detta koka upp och låte det seda puttra tills bären är mjuka.
Kör mixerstav och voila, det är klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...