lördag 8 november 2008

Långväga besök

Efter frukost började Erik med att baka sin numera kända kladdkaka. Den kommer nu även att exporteras till Hamburg med början kommande helg. Jag har i många år baka kokoskaka, även känd som kärleksmums till Doris för att det har varit hennes favorit. Nu är det Eriks tur att ta över familjeföretaget och påbörja en ny epok "kladdkakebaket". Jag har blivit pensionerad när det gäller bakandet och det med inte ens 40 år fyllda. Men jag känner att jag har så många andra intressen som jag nu kan ägna mig åt, renovering bara för att nämna en sak..........
Numera brukar vi inte säga att Doris och Manni kommer till oss, utan att det är Tomten som kommer till oss. De far in huset i en farlig fart och man kan riktigt känna hur en virvelvind skapas och yr runt ett varv i huset. De har alltid med sig fina och goda saker till oss och det känns som rena julafton. Det är inte alltid så lätt att komma på något som är lika roligt att ge bort till dem. Men några saker har vi i alla fall kommit på och dessa ska jag slå in i papper imorgon.
Idag hade vi bjudit in Doris, Manni, Gerda och Margot från Hamburg, mormor, morfar och morbror Thomas. Vi har försökt att bjuda på något annan än varm smörgåstårta med då har de blivit besvikna Därför kör vi numera med det säkra kortet och gör varm smörgåstårta som de önskar sig. På sommaren blir det ju mest att vi grillar eller bara tar en fika så därför känns det rätt att så här på hösten krypa in och tända värmeljus. Fatta hur varmt det blir i vårt hus när vi är 12 personer och tänder 100 värmeljus. Men då vill jag bara tillägga att jag redan på eftermiddagen har stängt av nästan alla element och får slutligen öppna några fönster också.
Tema!
När jag dukar så brukar jag försöka att komma på något sorts "tema" att duka efter. Ibland blir det glaskulor, eller på hösten kan det bli höstlöv, pussel har jag haft en gång. idag blev det dukning med smarties i olika färger. Det roliga var att jag har inte haft ett tema innan för dessa inbjudna där man kan äta själva temat. Därför tog det ett tag innan gästerna förstog att de faktiskt fick äta av dekorationen om de ville, och OM de ville. Det knastrade i var mans mun hela kvällen:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...