tisdag 4 november 2008

Vitt stort kuvert

Två gånger om året får man hem ett stort kuvert från skolan inför kvartsamtal med sitt barn. Det är värre än det oranga som kommer hem gällande pensionen. Varje gång håller jag andan och önskar mig att det bara ska stå bra saker på omdömena. Där får vi veta hur det har gått på alla glosförhören i engelska och svenska, hur matte, SO och NO proven har klarats av, hur man hänger med på lektioner, om man deltar aktivt i musik, gympa och slöjd. Det andra och sista kuvertet kom idag och jag kan andas ut tillsammans med killarna. Jag kan bara säga att "det har varit en bra termin"och det känns som om de har fått betalt för mödan. "Eine gute Arbeit lohnt sich - kanske onkel Gerhard skulle ha sagt. Vi är just nu inne i en fas som heter; och vem var så dum och bestämde att man skulle gå så många timmar i skolan per dag?? Känner igen den frasen, kunde inte ha sagt det bättre själv när jag var 12, och jag hade rätt!!! Har aldrig använt bråk sedan skolan, gillade inte matte. Man har rätt att se tillbaka på skoltiden och le, om än ironiskt, det är upp till var och en. Gympan var ju också ett ganska märkligt ämne. Var man inte bra nog så fick man det på pränt som pricken över i:et. Konstigt nog har jag klarat mig i alla fall.......hittills. Kanske skulle jag ha satsat på ett lärlingsyrke - bagare, massör, eller riktat in mig på den konstnärliga banan, eller som författare. Ska bli kul att se vad Erik och Elias väljer när det är dags. Elias skulle bli bra som politiker - han är en pratare, men han vill bli kock. Erik ser jag som djurvårdare eller veterinär, men han vill bli brandman och ha en hund. Vi får väl se!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...