torsdag 13 november 2008

Pralintillverkning på Tofta

Efter idag kommer jag att äta en pralin mer njutningsfullt när jag har fått inblick i hur lång tid det egentligen tar att framställa en sådan mumsbit.
Vi är ett gäng tjejer på jobbet som kallar oss för "Hurtbullarna". Vi bakar bl.a bullar som vi säljer till företaget som i sin tur bjuder gäster på kaffe med hembakat fikabröd. När vi har tjänat ihop oss en liten slant så brukar vi hitta på en aktivitet tillsammans och denna gång blev det just pralintillverkning.
Vi fick prova på olika fyllningar som vi smaksatte pralinerna med. De jag kommer ihåg just nu var lakrits, päronkonjak, viol, kaffe, och whiskey. När vi väl fick provsmaka dessa fyllningar så var man ju så sugen, och lika sugen när andra provsmakningen rullade igång. Däremot kan man ju säga att där började att kännas lite.........motigt, men vad då, det inträffar kanske bara en gång i livet - så man tar lite till utifall att man aldrig mer skulle få något sött. Nu så här på kvällen kan jag bara säga att jag känner mig mer än nöjd och känner inget behov av att smaka någon pralin. Jo jag glömde tala om att Erik och Elias ville prova någon så vi delade på några stycken i mindre bitar för att se vad det var för smak på dem. Vi tryckte i oss några delar och kanske är det därför som jag känner att jag ALDRIG mer vill ha choklad.

Här har jag fått det stora förtroendet att handskas med ljus choklad. Hon visste nog inte vad hon gjorde när hon lät mig kyla ner chokladen på marmorbordet. Tjejen som står bredvid mig är ägaren till Tofta Värdshus och Kaféet tillsammans med sin pappa. Hon är både konditor och kock - imponerande tycker jag - och så smal!

När vi slutligen hade fått ihop alla "delar" till olika sorters praliner fick vi vika oss en fin guldask och plocka i dessa dyrbarheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...