söndag 13 december 2009

Fläskpannkaka

Jag har varit lite lat de senaste dagarna med att blogga och jag vet inte varför det har blivit så. Helt plötsligt från ena dagen till den andra så bara vägrade jag att använda min dator, blev helt anti-dator. Det är som jag helt plötsligt kommer på att det finns annat som jag faktiskt måste göra först.

Men hur eller hur, jag tror att jag nu är på bättringsvägen (konvalecent) och kan så sakteliga starta upp igen.

Idag tänkte jag bjuda på en storfavorit som vi idag har haft till middag, fläskpannkaka ala LCHF.

http://airamsmat.webblogg.se/2008/september/pa-g-2.html



4-6 portioner

8st ägg
3 pkt bacon, men idag tog jag kassler istället
1 1/2 dl vispgrädde
50gr smör
250gr keso naturell
150gr fet mild ost (gräddost)

Fördela smör och bacon eller kasslern i långpanna eller en ugnsfast form.
Stek tills du tycker att köttet har fått fin färg eller knaprighet.
Vispa ägg och grädde och tillsätt sedan keso. Det räcker att du bara rör om så att keson fördelar sig lite, inte mer.

Tärna osten och strö den över baconet/kasslern, häll sedan över äggstanningen och skjuts in i ugnen på ca 250 grader i kanske 25 minuter tills pannkakan har fått fin gyllenbrun färg.
Låt gärna pannkakan stå några minuter på bordet innan du hugger i då den både lossnar lättare och du slipper att få brännblåsor i munnen.
Till detta passar det bra med rårörda lingon och ett glass rött. Med rött menar jag idag inte vin, utan röd kall härlig mjölk.


1 kommentar:

  1. Aaa men, ska jag nu behöva gå och lägga mig hungrig nu?? Blev faktiskt lite sugen...fast jag har bara baconet hemma så det får bli till en annan dag ;)

    Tror för resten att jag fick din bror på bild idag....fast ska jag vara riktigt ärlig så är jag inte helt säker. Du får gå in på min blogg och se ifall du känner igen han ;o)

    Sov så gott nu och hoppas du får en bra start på den nya veckan.
    Kram Eva-Lena

    SvaraRadera

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...