fredag 11 juni 2010

I´m in love, real true love!
Det är väldigt svårt att se vad det är för sorts fågel som flyger in och ut i ett av våra fågelholkar i trädgården. Men med mitt nya objektiv Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM, ser även jag att det är en Talgoxe som har hyrt vår "etta" denna vår.

Det var just det här jag var sugen på, att ta naturbilder av olika slag. Jag har varit ute som en galning och fotat allt som kommer i min väg. Har nu (efter kursen i Bankeryd) kommit så långt att jag provar mig fram med inställningen AV på min Canon. Med den inställningen väljer jag "skärpedjupet" själv, alltså om jag vill fokusera på det som är nära, eller långt bort, eller kanske både och. Men oj vad det finns mycket kvar att lära, och det är ju det som är så jäkla kul. Jag skulle "blitt mä kamera" för länge sedan, synd att jag väntade så länge.


Jag känner verkligen för den här Talgoxen på ett speciellt sätt, vi är kompisar. Den här holken råkade åka rätt ner i backen för några veckor sedan när det värsta ovädret med åska, regn och tromb for förbi vår trädgård. Vi befann oss ute på trappan för att bevittna detta oväder när holken bara åker rätt ner med en duns.
Där inne fanns tre små nakna fågelungar och nu var goda råd dyra (som det heter). Patrik sprang ner till garaget och hämtade stegen, spikade upp holken på säkert två röda sekunder. Jag gick där och glodde länge och väl om inte någon fågel-förälder skulle dyka upp, och jag började att ge upp hoppet. Men så dök en upp och for in i boet. Någon klarade sig i alla fall för det är världens ös i den holken idag. Jag håller tummarna att alla tre klarade sig.

1 kommentar:

  1. Men va roligt....nytt objektiv och att prova olika inställningar. Känner igen mig själv :)Visst är det roligt!! Övning ger färdighet som det heter och det är kul att se på gamla bilder man tagit och upptäcka att man faktiskt har utvecklats :)

    Hoppas pippina klarar sig!

    Ha det gott. Kram från cyber syrran :)

    SvaraRadera

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...