onsdag 9 juni 2010

Fetaost-fyllda köttfärsbiffar med gurksallad

En ganska smidig köttfärsrätt som går fort att labba ihop, om jag får säga det själv!

Sätt igång stekpannan eller som jag gör, stekpannorna. När jag väl gör biffar tar jag i rejält så räcker det till middag, matlådor och frukost för den som vill.
                                                   
                      Luftflök                            Gräslök                             Luftlök

Jag använder ca 1,5 kg blandfärs/fläskfärs.
2-3 ägg
Salt och peppar
Fetaost
En skvätt grädde för att få det hela lite smidigare
Gräslök/Luftlök
Man gör sig själv en tjänst om köttfärsen är rejält upptinad om man inte vill frysa fingrarna av sig.
Blanda i ägg, salt, peppar, och massor med gräslök/luftlök i bunken. Blanda runt och börja forma så stora biffar som du tycker är lagom. Jag brukar göra en boll som är lite mindre än en tennisboll och plattar till dem en aningen. Sedan är det bara att "borra" ett litet hål i mitten och lägga i en bit fetaost. Jag hade en färdigtärnad variant senast då det var extrapris på just den i affären. Täpp igen hålet och forma till biffen igen.

I stekpannan en rejäl klick med smör, vad annars! Värm på så att det blir en fin och färgad yta på biffarna och sedan går det att skruva ner värmen så får de sköta sig själva ett tag. När de är nästan klara så tillsätter jag en skvätt grädde och lite soja som de kan puttra i och som även blir vår sås.

Gurksallad

1 gurka
3 dl gräddfil
gräslök, eller persilja, eller båda tillsammans, det är en smaksak.
salt och peppar

Blanda gräddfil, salt, peppar och det gröna i en bunke.
Ta en osthyvel och hyvla gurkan i skivor rätt ner i bunken.
Rör runt med en sked så att gurkan blandas med gräddfilen.
Det ska vara så mycket salt att det precis känns ett litet sting, inte mer,  men inte heller för mesigt.

Till detta serverades lingon för den röda färgens skull.
För den som inte kör enligt LCHF  är det ju bara att tillsätta  t.ex.potatis.


1 kommentar:

  1. Det här receptet ska jag testa nån dag. Ser jättegott ut :) Kram

    SvaraRadera

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...