måndag 26 september 2011

Cheesecake

En så´n lycka!
Äntligen kan jag äta cheesecake igen utan att må dåligt och
med gott samvete.
Inhandlade en del ingredienser hos LHCF-butiken och
även receptet kommer därifrån.


Du behöver:

6 dl vispgrädde
300gr Philadelphiaost
4 stora ägg
2 ½ dl rostat hasselmjöl (jag tog något mindre)
1 ½ dl Sötrix (jag tog bara 1 dl)
1½ tsk Vaniljfrön

Så här gör du:

Dela äggen och vispa vitorna till hårt skum.
Vispa grädden lite lagom fluffig.
Vispa äggulorna med Sötrix, Philadelphia och vaniljfrön.
Vänd sedan ner ägguleblandningen i grädden och blanda försiktigt ihop.
Vänd till sist ner äggvitan försiktigt med en slickepot.
Häll hälften av hasselnötsmjölet i botten på formen och häll sedan
blandningen ovanpå. Strö på resten av hasselmjölet.
Ställ i frysen, gärna över natten.
Ta fram en stund innan servering så att den hinner tina, ca 30 minuter. 
Jag använde mig av en form med löstagbara kanter.
Den är ljuvligt god och det är svårt att vänta på att den ska
hinna tina innan man ger sig på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...