lördag 11 februari 2012

Gulaschsoppa med kallrörd creme fraich, kummin och ostplättar


När det var som kallast en dag så provade jag att laga denna soppa.
Himla god och så värmande och då är jag ändå ingen
soppätar-vän, ska tilläggas.
Till 4 portioner behöver du:
400 gr blandfärs
1 stor gul lök
5 vitlöksklyftor (jag tog 1, är ju nybörjare)
1 msk hel kummin
2 buljongtärningar
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 tsk paprikapulver
1-2 tsk salt
1 liter vatten
smör

Fräs löken så att den mjuknar i smöret.
Bryn färs och låt sedan tomatpuré, paprikapulver, kummin få steka med den
sista minuten.
Sänk värmen och tillsätt buljong, tomatkross och vatten.
Låt detta sjuda 20-30 minuter.

Servera med en klick kallrörd creme fraiche och några kumminfrön på toppen.
Ja du ser rätt, jag har inte med toppingen på bilden, glömde
det i stundens arrangemang.
Men det var helt klart pricken över i:et så att säga när det gäller smaken!
Var lite sådär tveksam till just kummin och vet att det finns
fler i familjen som inte är så förtjusta, men det blev allt en "hit" trots
allt.



Till ostplättar behöver du:
3 dl ost
3 ägg
3 msk majonnäs
oregano

Riv grovt valfri ost, gärna fet och smakrik. Jag tog Västerbottenost.
Rör ihop ost, majonnäs och ägg lite grovt eller slarvigt.
Klicka ut på bakplåtspapper och strö över lite oregano.
Grädda hastigt gyllenbruna på 250 grader

Recept kommer från Dr Dahlqvists och Airam.


8 kommentarer:

  1. Mmm... vad gott! Det måste jag laga till veckan! Ostplättar såg riktigt smaskiga ut! :)
    Hit kommer jag absolut tillbaka!
    Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lana!
      Kul att du har hittat hit, och du är så välkommen så!
      Hoppas att du kommer att gilla soppan:)

      Radera
  2. Den soppan ska jag göra till veckan. Det lät lite mysko att smaksätta med kummin, men jag litar på dig att det är gott.:) Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst Helana, mysko är nog ett bra ord:) Men hade jag uteslutit det så hade det verkligen fattats något:) Tog bara pyttlite först, men ökade sedan till rätt mängd och det gjorde susen.
      Hoppas att det smakar!
      Kramizar!

      Radera
  3. Hej Lana! Detta recept ser himla gott ut, det måste jag nog testa!
    Trevlig blogg!

    MVH Johanna Majkvist

    SvaraRadera
  4. Men jag skrev ju fel, Martina ska det ju vara skrev Lana, ursäkta!
    Jag kommer garanterat titta in här fler gånger för att söka goda LCHF recept. Tack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Johanna, det finns så många namn så det är verkligen lätt att blanda ihop;) Kul att du gillar min blogg.
      Välkommen åter och hoppas att du hittar något här som kan smaka!

      Radera
  5. Hej Martina!
    Tack för din kommentar!
    Vad glad jag blir att du gillar mina bilder, älskar att fotografera och blir lika glad varje gång jag hör någon som gillar det jag gör.
    Gillar din blogg för att den har goda recept och fina bilder :)
    Lchf är nytt för mig och jag är inte så duktig på att hålla mig inom den ramen, men jag ska ta mig i kragen och skärpa mig. Nu ska jag fortsätta med att kolla igenom dina recept. Tack!

    SvaraRadera

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...