måndag 6 februari 2012

Rödvinsgryta i lergryta

Rödvinsgryta i lergryta

1,8 kg nötbog eller högrev, jag använde nötbog
2 gula lökar
3 morötter
4 vitlöksklyftor (En klyfta fick räcka, vi är nybörjare)
1 buljongtärning
5 dl rödvin
3 dl vatten
1 burk krossade tomater
½ kruka färsk timjan
1 tsk salt
15 hela kryddpepparkorn
3 krm cayennepeppar
2 lagerblad
10 färska champinjoner
1 msk soya
Guarkernmehl till redning.

Lägg lergrytan i blöt i kallt vatten i 30 minuter. Putsa köttet och skär det i lagom stora bitar. Lägg köttet i grytan. Skala morötter och lök och skär i stora bitar, dela vitlöksklyftorna i mitten och lägg även dessa i grytan. Smula buljongtärningen och strö över. Strö över salt, timjan, cayennepeppar,  kryddpeppar och lagerblad.

Häll över 4 dl rödvin, 2 dl vatten och de krossade tomaterna. Rör om.
Om vätskan inte täcker så häll på mer rödvin och vatten.
Sätt på locket. Ställ lergrytan i en kall ugn och sätt ugnen på 225 grader.


Ta ut grytan efter ca. två timmar och lägg i kvartade champinjoner, soya, 1 dl rödvin, 1 dl vatten och strö över lite Gurarkernmehl och rör runt försiktigt. Ställ  in grytan igen och låt den stå i ugnen i ytterligare 1 timme.

Detta serverade jag med Shirataki-nudlar.

Grytan uppskattades av alla i familjen, även tonårskillarna.
Lätt att göra, sköter sig självt!



Det bränns inte vid i en lergryta utan det är Soyan och vinet
som har gjort kanten på grytan lite svart.
Inget att bli orolig över, utifall att du nu blev det.
Jag älskar min lergryta som är glaserad invändigt och därför väldigt
lätt att rengöra.

Grundreceptet hittade jag hos:
Frostrosor.blogspot.com









2 kommentarer:

  1. Den grytan låter jättegod, men jag utesluter vitlöksklyftan helt och tar nog lite chili istället! Vi gillar starkt, men inte den fadda smaken av vitlök!! Ska testlaga den nästa vecka.
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  2. Hej Susie! Vi har inte heller gillat vitlök innan, men har börjat att prova bara lite, lite åt gången och nu är det ok. Men som sagt inga stora mängder för då smakar det "kvalmigt" som vi säger här hemma:)

    Hoppas att ni kommer att gilla grytan.
    Trevlig helg tebax!

    SvaraRadera

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...