måndag 20 februari 2012

Sten Stures lax i ugn


Av alla duktiga förespråkare av LCHF som finns där ute, så finns det
en som jag beundrar mer.
Sten Sture Skaldeman var den person som gjorde att jag började
med LCHF. Hans böcker är enkla att läsa, det är raka rör
så att säga och hans recept är vardagliga och inte tillkrånglade.
Han är lite av min guru:)
Här ett recept från hans bok GI-Noll.
Lax i ugn, och så här gör jag:

Jag tar en halv lax med skinn.
Delar den i minst 150 gr bitar så som på fotot.

Lägg filéerna i en smörad form med skinnsidan ner.
Krydda bitarna med citronpeppar.

Täck filéerna med bacon och några hyvlade smörskivor.
Ja smörskivor, faktiskt:)
Krydda med mer citronpeppar.
In i ugnen på 200-225 grader tills baconet har fått fin färg
och ser lite knaprigt ut.
Sås kan du göra av vätskan i formen.
koka ihop med grädde, citron, ev ett par msk vatten.
Jämna såsen med äggula för att få den lite tjockare och tillsätt
citronpeppar efter behag.
Servera med grönsaker.
En enkel middag som går smidigt att laga till.
Vi är fyra personer i familjen och då räcker det även
till en eller två matlådor.


 
Det är ju så roligt att prova nya maträtter så vi har nästan aldrig samma
mat på flera veckor. Vi får nya favvisar hela tiden.






1 kommentar:

  1. Vilken spännande mix med lax och bacon. Färsk lax är ju underbart gott och bra med recept som inte är så himla krångliga med massor av olika ingredienser.

    Tack för "pigga på dig" hälsningen. Kramisar:)

    SvaraRadera

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...