lördag 31 januari 2009

Andra tider

När man var yngre fick man alltid höra att det var andra tider förr, nu har förr hunnit ikapp och jag tänker själv tanken, "det var andra tider förr". Nej jag är inte gammal, tänker mig själv som 28 men vet ju att andra kanske ser mig mer som 29:)
Tanken slog mig igår angående att "det var andra tider förr". Vi köpte ett par nya skridskor åt Erik som var rejält nersatta i pris och det var precis de han ville ha. Han och jag har samma storlek i skor, så jag provade också skridskorna. De var så sköna, lätta och BREDA fram vid tårna så det kändes som innetofflor. Då var de inte ens preparerade!
Vi stog där som ett frågetecken när säljaren frågade om vi hann att vänta på att "forma dem".
Ja, de skulle alltså värmas upp och sedan skulle Erik ha på sig dem i ett antal minuter så att de formade sig efter hans fot. Det var andra tider förr.........................
Inte nog med formingen, sedan skulle de slipas på ett speciellt sätt beroende på om han var back eller forward. Formningen tog säkert 10 minuter och slipningen 20 minuter. När vi satt där och väntade på skidskorna och höll på att somna mot varandra säger Erik plötsligt;
Du mamma, under den här tiden hade vår materialare Manfred slipat HELA vårt lags skridskor!
Vi började att gapskratta!
Fredagskväll och vi är på allmänhetens åkning - det kallar jag myskväll det!
När jag var liten fick jag ärva mina bröders skridskor, riktiga läderskridskor med rejäla skenor.
Det fanns alla storlekar i skåpet under elmätaren och det var bara att jobba sig upp i storlek vart efter åren gick. Rätt storlek fick man reglera med fler eller färre lager med strumpor och när fötterna växte plockade man bara bort ett lager strumpor - enkelt, snabbt och billigt. Ingen som ifrågasatte slipning eller formning.......
Men så ett år skulle jag äntligen få nya egna skridskor av pappa. Jag tror att jag var kanske 10 år och öppnade förväntansfullt paketet. Jag vill tillägga att för er som inte känner mig, så är jag en riktig pojk-flicka. I paketet fanns ett par VITA TJEJSKRIDSKOR MED TAGGAR FRAM. Jag kommer ihåg att jag blev helt förtvivlad, hur kunde pappa missa att jag ville ha killskridskor???
Jodå, men han skulle fixa det! Han slipade bara ner taggarna och trodde att det skulle lösa problemet, men de var fortfarande trånga fram. Det var andra tider förr!
En bild på en Hockeyvovve!
Premiär i ihallen och som åskådare på läktaren!
En bild på tre nöjda killar.
Här upprepar sig historien, där lillebror ärver storebrors skridskor. Några storlekar förstora, men han är inte gnällig Elias inte!

1 kommentar:

  1. Härlig blogg!! Verkar vara en hel vetenskep med skridskor idag, ja annat var det förr... ;o)Det där med ärva skridskor känner man allt igen minsting som jag var. Minst 4 sockor började man med. Men vet du jag var såå mallig över mina tjej skridskor med taggarna framtill. Kunde ställa mig på tå och tvär stanna :o)

    Skoj med all bilderna. Hockeyhunden Pepsi, Tilda är mer golfhund. Har varit med flera gånger då vi spelar golf :o)

    Ha en fortsatt bra helg / Eva-Lena

    SvaraRadera

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...