måndag 17 augusti 2009

Kräftfiske och kräftfest

I torsdags morgon bar det iväg till Reijmyre och Häfla Bruk där en kund bjöd på "ena redia kräfter" och annat kul. Så här fånig och glad ser jag ut när jag är på kräftfest. Tydligen sjöng jag en hel del låtar ur sånghäftet för dagen efter lät jag ur halsen som om jag varit på världens hockeymatch. Goa kokta kräftor - man kan nästan känna doften! När vi kommer fram så blir vi indelade i "lag" och varje lag får en båt. Dessa tre herrar var i mitt lag och gissa om jag kände mig trygg. Efter indelningen så ska alla ut i sina båtar och lägga burar på tilldelad mark, och efter det träffas vi på en ö någonstans på den stora sjön och tjafsar lite. När vi sedan är tillbaka så blir det femkamp och korv, för att senare på kvällen ha en riktigt roligt kräftskiva. Tidigt morgon, dagen efter kräftskivan ska vi då ut i våra båtar och se vad som finns i våra burar. Det var en helt underbar morgon med sol och fågelsång. Dimman dansade runt i viken och jag kan ju inte låta bli att ta fram kameran igen. När burarna är uppe så åker vi till ett gemensamt frukostställe med båtarna och plockar fram våra korgar. En härlig frukost på ägg, fil, flingor, smörgåsar och kaffe avrundar sedan turen på sjön. Väl tillbaka igen räknas varje båts kräftor och ger poäng. Efter att alla poäng är räknade så finns det ett vinnande lag - MITT LAG!! I år vann mitt lag! Vad jag är mallig!

1 kommentar:

  1. Jätte fina bilder!! Kräftorna såg jätte smarriga ut. Verkar som en riktigt trevig kräftfiskefest ;o)Extra bonus var ju att ditt lag vann. Alltid roligt att vinna :)

    Kram Eva-Lena

    SvaraRadera

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...