måndag 10 augusti 2009

Matlagning

Då är första arbetsdagen avklarad efter semestern, och jag överlevde trots allt! Det kom en hel del regn i eftermiddags och givetvis även åska. Ja jag kämpade inte emot utan parkerade mig i soffan och slummrade till - åh vad skönt det är just då. Inte så skönt efterråt, halvdåsig, seg och känslan som en klubban säl sitter i länge.

I helgen fick vi två små gulliga zucchinis av mamma som jag bestämde mig för att göra moussaka av.
Mamma har en STOR grönsaks/blomster trädgård där hon odlar både det ena och det andra. Idag fick vi leverans av sallad, lök, och bönor. Ska se vad jag hittar på med bönorna........

Bra recept med fina bilder hittar jag i Airams nya kokbok. Den är helt underbar och en stor favvo i vår familj.
Airams moussaka 4-6 portioner.
2st auberginer/zucchini ca 500gr
400 gr färs
1 gul lök
2 msk tomatpuré
2-4 vitlöksklyftor (jag hoppar över dem)
oregano, salt, peppar
1 dl grädde, eventuellt vatten om det blir för torrt.

Oststanning:
2 ägg
1 dl majonäs
2-3 dl riven fet ost, gärna med smak

Hacka löken fint, och låt svettas i smöret. Tillsätt färsen och bryn. I med tomatpuré, grädde och kryddor och låt puttra en liten stund. Ser det torrt ut så tillsätt mer grädde, eller vatten om du vill.

Skiva auberginen/zucchinin och stek på panna någon minut på båda sidor. Lägg dem sedan omlott i en ugnsfast form och täck med köttfärsen.

Vispa upp ägg, ost och majonäs och häll detta över köttförsen. Gratinera i 225 grader till det har fått en fin gyllenbrun färg.

Ja det var faktiskt helt underbart gott. Ett förslag på middag för den "påhittströtte" matlagaren i familjen. Även killarna tyckte om maten - de skulle bara våga säga annat (ein kleines skämt)

Nu blir det långpromenad med Pepsi.

1 kommentar:

  1. Tack för receptet. Får testa det på mina grabbar och se vad de tycker :) Ja, det kommer allt ta ett par dagar innan man kommer in i jobbet igen och vips så är det jul ;o)

    Hoppas ni fick en fin promenix / Kram E-L

    SvaraRadera

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...