tisdag 24 november 2009

Kålgott

Idag tänkte jag dela med mig av ett kålrecept som jag har fått från Airams och Dr Dahlqvist kokbok, finns även på http://airamsmat.webblogg.se/2007/september/kalgott-med-lingon.html

 Man skivar vitkål grovt och steker det tillsammans med lök och med en rejäl klick smör. Jag använder mig av en gjutgärnsgryta, för till slut hamnar allt i den. På stekpannan steker jag fläsk eller nötfärs och hackar inte sönder det i mickrobitar utan låter det vara i ganska stora klumpar.

Salta och peppra både färsen och kålen. När färsen är klar häver jag över det i kålgrytan, blandar det med soja och en hel del grädde. Vill man ha mycket sås, som jag vill, då öser man i rejält med grädde och låter det puttra en stund så att det blir krämigt och gott.

Till detta serveras lingon. Är man en person som absolut måste ha potatis så är det ju fritt att göra som man vill. I vår familj hoppar vi potatisen för att minska på kolhydraterna.

Det här med hur mycket kål och hur mycket färs tycker jag att man gör som man vill, eller har tillgång till. Det är bara att blanda i efter tycke och smak, det är inte så  noga.


4 kommentarer:

  1. Jammi, det lät gott. Kålsoppa har en speciellt mening för mig. Det är marknadsmat. I Koppasberg, där jag bodde tidigare, är det marknad första helgen i oktober. Då kokade det kålsoppa i alla hem och vart man än gick så blev man bjuden och det var inte artigt att tacka ner. Lördagskvällen slutade oftast i kålsoppstältet vid marknadsplatsen. På söndagen låg en konstig odör över hela samhället *asg*

    Kram / Eva-Lena

    SvaraRadera
  2. Ja idag ska jag pröva detta recept. Jag gillar ju kåldolmar och kålpudding. Har t.o.m. varit och inhandlat kravmärkta rårörda lingon

    SvaraRadera
  3. Hoppas att ni gillar grytan lika mycket som vi gör. Det är så smidigt, inget krångel och ännu godare dagen efter.

    SvaraRadera
  4. nu har vi oxå ätit det , och jag tyckte det var jätte gott och framförallt smidigt !!!!

    Anna

    SvaraRadera

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...