lördag 23 januari 2010

Köttfärsrulle alá LCHF

Till helgen vill man ju gärna göra något gott, lite festligare och gärna något som alla gillar. Idag har jag gjort en köttfärsrulle enligt LCHF och jag vet inte om det finns ett recept redan eller om jag har knåpat ihop detta själv. Grundreceptet kommer från Oopsies-bröd och här har jag bara dubblat det receptet.
För oss 2 vuxna och 2 barn räcker det med en rulle, men har du tonårsbarn kanske det är idé att fundera på två rullar. Detta är väldigt gott även dagen efter och som matlåda till jobbet, om man nu får något över vill säga.

Du behöver:
6 st ägg
200 gr Philadelphiaost
salt
bakpulver

Börja med att dela gulorna och vitorna i två olika bunkar. Vispa vitorna hårda med en nypa salt. Det ska vara så hårt vispat så att du kan vända på bunken utan att de trillar ner på golvet.

Vispa sedan gulorna och tillsätt Philadelphia och en gnutta bakpulver. Jag har bara testat neutral Philadelphia, men inser nu att det kan nog vara lite spännande att till nästa gång prova någon med smak i.
När detta är gjort tillsätter du gulorna och philadelphian i vitan och vänder ner detta försiktigt. Du får inte vispa då du förstör luftbubblorna i vitan. Vänd ner det med en slickepott.

Efter att ha gjort några sådana här rullar råder jag dig till att smörja bakplåtspappret lite, det hjälper, jag lovar. Häll försiktigt smeten mitt på plåten och bred ut det.

Skjuts in i ugnen på 175 grader i ca 25-30 minuter.
Köttfärsen som är stekt fixar jag till med lite passerade tomater, Soja, Créme Fraiche, salt, peppar, oregano, ja lite allt möjligt som man har hemma eller som passar in. Det går säkert att komma på fler olika varianter. Se bara till att det inte blir för mycket vätska, lagom är ju bäst.

Vänd på äggbottnen så att du lägger köttfärsen på den "undre" sidan. Den bubbliga sidan blir ju sedan den "fina" sidan så att säga. Sedan brukar jag häva på lite lök, ost och kanske några färska örter om jag har hemma.

Rulla ihop till en rulle och ta hjälp av bakplåtspappret så håller det ihop lättare.
Några skivor ost uppe på rullen innan den åker in i ugnen, gratinera i 225 grader i kanske 8-12 minuter eller tills det har fått lite fin färg och du tycker att det känns klart.
Till detta serverar jag en sallad med oliver och mozzarella och får på så vis en härlig och god helgmiddag utan allt förmycket kolhydrater.


2 kommentarer:

  1. Det var en ny variant - har bara testat Annelies - typ pannkakssmet i rullen... Den här får vi nog skriva ut å prova!

    SvaraRadera
  2. Prova gärna och kolla hur du mår efter en sådan måltid. Förr blev jag trött och grinig efter maten och ville ha en chokladbit.

    Det blir en helt annan mättnadskänsla av att inte äta bl.a mjöl.
    Magen har slutat att gurgla:)

    SvaraRadera

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...