onsdag 21 april 2010

Pannacotta alá LCHF

Jag lämnade en jobbig vecka bakom mig, med bara några få snedsteg när det gäller min LCHF-plan. Veckan därpå lovade jag mig själv, att jag skulle ta tag i det som gick snett i förra, och det har jag gjort. Det är jäkligt lätt att fastna i tankarna att; jag får inte ät ditt och jag får inte äta datt i början, men det har jag inga problem med längre. Inte ens när någon frågar mig om LCHF och förskräckt säger; men vad äter du då, hur kan du bara leva utan bröd, potatis, och pasta? Det är lättare än man tror, faktiskt  Egg Steak

Därför tänkte jag här delge ett riktigt smarrigt recept på Pannacotta. Det här kan jag äta, givetvis med måtta.
Men vem gnäller när man kan äta så här smarrigt, och mer finns det, jag lovar.

2 portioner.

3 dl vispgrädde
1 tsk ekologiska vaniljfrö, eller vaniljdroppar efter smak och tycke
2 gelatinblad
2 msk sukrin (men det går även bra helt utan)
Några halvfrusna hallon

Sukrin är ett 100% naturlig och ekologisk produkt, baserat på sockeralkoholet Erythritol. Erythritol finns naturligt i bl.a. päron, meloner och svamp, och har således ätits av oss människor sedan länge.

95% mindre kalorier än socker
Smakar och ser ut som socker
Bra för diabetiker, eller för dem som vill ha kontroll på sitt blodsocker
100% naturlig
Höjer inte mitt blodsocker och triggar därför inte heller igång mitt sockerbegär.

Blödlägg gelatinbladen och låt dem gosa till sig några minuter. Koka under tiden upp grädden. Stäng av plattan och tillsätt vaniljsmak och eventuellt sukrin.
Vispa runt lite och tillsätt sedan gelatinbladen.
Ös upp i två skålar och ställ kallt i ca 3 timmar.

Innan servering är det bara att lägga på några halvtinade hallon. Det är mumma det!

2 kommentarer:

  1. Jaha sitta och läska oss så ... Kan faktiskt se mig äta en sån i sommar.... säg bara till när vi ska komma ...hahhaaaaaa

    SvaraRadera
  2. Lugn Anna, jag kommer att säga till och kanske får du smaka på denna pannacotta då, får se:)

    SvaraRadera

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...