söndag 29 augusti 2010

Västerbotten paj a la LCHF


Till kräftskivan provade jag att göra
en Västerbotten paj på LCHF vis.
Blev väldigt förvånad över
hur god den faktiskt var.
Den här pajen kommer jag att göra
fler gånger och rekomenderar den verkligen.

Till pajen:

1 paket bacon
1 purjolök
1 påse babyspenat, jag tog frusen
gula kantareller
1 knippe gräslök
salt & peppar

Till stanningen
4st ägg
1 dl vispgrädde

Toppa med
Västerbottenost

Så här gör du.

Ugnen 200 grader
Strimla bacon och purjon, fräs detta tillsammans
med kantareller på stekpannan.
Smaka av med salt och peppar.
Tillsätt spenaten, så mycket som du själv tycker blir lagom.
Låt allt fräsa tillsammans tills vätskan
är borta.
Fördela detta sedan i en paj/gratängform.

Vispa samman ägg och vispgrädde.
Bred ut riven Västerbottenost över hela pajen, ett rejält
tjockt lager.
Häll sedan äggstanningen över hela pajen.

In i ugnen ca. 20 minuter, tills osten har
fått fin färg och stanningen
har fått pajen att
stelna. Låt sedan pajen
svalna till rumstemperatur. Jag tycker
faktiskt att den är godare
lite ljummen.
Till detta serverade vi kräftor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...