måndag 27 september 2010

Svensk djungel

På vår (Pepsi och min) safari ute i skogen förra veckan,
fick vi uppleva en svensk djungel.
Det var så himla annorlunda att
se alla dessa tallar med stammar så långt
ögat kunde nå. Under träden
matchar ormbunkar med sin
oranga och gröna färger. 


Tallskog är ju absolut ingen bra
svampskog för min del, men
ibland kan man ju göra
fynd.
Den här maffiga rackaren
växer annars just på stammen/roten
av en tall. Denna Blomkålssvamp
 hittade jag i urskogen
 bland kantareller
och troligen hade det en gång
stått en tall där, men bara
en gammal stubbe fanns kvar.


Den här pärlan var cirkus 20 cm i diameter
och smakar ljuvligt ihop med andra
svampar som te.x kantareller.
Elias han njöt vill jag lova av sin omelett den
morgonen.

2 kommentarer:

  1. Är du duktig på svamp?? Själv kan jag bara kantarell, trattisen ja och Karl johan, fast jag hittar bara maskätna sådana. Älskar smörstekta kantareller.

    Jag har kikat runt hos dig i snart en timme och läst och kollat på bilderna. Jag måste bli duktigare på att vara på nätet. Kikar nu mer bara lite på FB och kastar ibland in en status där.

    Beundrar dina bilder, du tar verkligen fina bilder. Du har öga för det!

    Kram Eva-Lena

    SvaraRadera
  2. Tackar, för att du gillar mina bilder. Har ju lärt mig det allra allra första av dig:)

    Har sedan jag var liten varit ute i skogen och plockat svamp, men plockar bara de mest vanliga. Jag plockar de du nämner och även björksopp, aspsopp, blomkålssvamp, champinjoner, men känner till fler, men plockar dem inte. Men allra bäst gillar jag ju kantarellerna:)

    SvaraRadera

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...