måndag 12 mars 2012

"Homemade" majonnäs

Men vem kunde väl tro detta?
Jag har ju läst att man kan göra egen majonnäs om man bara vill, men nä, det har inte blivit
av liksom. Men jag VILL verkligen försöka själv och när jag hittade ett enkelt
bekrivet recept hos Ryskadockor så slog jag till och VÅGADE.

TACK!

Till det här receptet behöver du en mixerstav!

Grundrecept:
1 ägg
1-2 msk senap (Dijon-senap tog jag)
1 msk vitvinsvinäger
2,5 dl rapsolja

Gör så här:
Se till att alla ingredienser är rumsvarma.
Lägg alla ingredienser i en mixerbägare.
Sänk ner mixerstaven i botten och dra den sakta uppåt i bägaren mot ytan.
Mixa till en tjock konsistens.
Förvara din majonnäs i kylskåpet i en tätslutande bunke av plast eller glas.

Smaksättare för att variera kan vara:
citron, dill, vitlök, gräslök .....


Men hallåååå vad enkelt och smidigt. Nu slipper vi bära hem köpe-majo-burkar då det
går åt en del sån´t hos oss. Inte heller behöver vi ha tomt i kylen, bara att fixa till ju.
Ikväll blir det stekta fläskkotletter med HOMEMADE majonnäs och en god sallad till.

Ännu bättre är ju att nu VET vi vad vår majonnäs innehåller, inga konstigheter!



2 kommentarer:

  1. Tack, tack att du länkade till mig! :) Det är också stor favvo hos oss, hemmagjord majonnäs!
    Ha en fin kväll
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så himla god majjo! Vad roligt att lära sig något nytt å det får jag tacka dig för:)

    Kramizar!

    SvaraRadera

Blir så glad om du lämnar en kommentar när du har besökt min blogg.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...